Slopa vapenexporten nu!

Här sitter man i godan ro, och tänker "Åh vilket bra land jag lever i.Sverige, som är så fredligt och bra utåt i världen". MEN, det första man ser när man tittar på TV är att Sverige ligger högst upp bland alla länder i världen på att exportera vapen om man räknar i kr/person. Helt sjukt. Okej Sverige, vi deltar inte i något krig direkt, men det gör vi indirekt, så det bara sjunger om det, genom att sälja vapen. Avsikten för det, säger nu dessa vapentillverkare, att man ska sälja vapen till länder som inte är i krig, men som köper för att de vill kunna försvara sig. Kanske låter det ganska bra, för det säger ju sig självt att utan försvar anfaller länder som har fått maktbegär i de styrande kretsarna. Men vapen dödar, de dödar människor, tusentals människor, barn, kvinnor och män. Medmänniskor dör för att andra tycker sig ha rätten på sin sida. Jag tror att någon har glömt att vapenexport faktiskt inte bara orsakar rikedom utan också död, förstörelse och sorg. Hundratals om inte tusentals barn förlorar sina få chanser de har för en utbildning varje dag tack vare användandet av vapen!
Borde då Sverige inte försöka hindra detta så mycket det bara går? Borde då Sverige sluta upp med sin vapenexport omedelbart, för att visa vart vi ställer oss i frågan? Borde man, och nu skriver jag till alla, borde Vi inte se mer till humanitet och våra medmänniskor än rikedom och makt? Jag tycker det och jag frågar mig själv, tycker inte alla att krig är skit?
Jag hörde någon högt uppsatt man från något vapenföretag yttra sig i TV alldeles nyss: "Våran vapen försäljning har ökat radikalt och det är bra!" NEJ! det är fan inte alls bra! Hur kan en människa få sitta i TV och säga att det är bra att sälja vapen? Hur kan han få sitta där och indirekt uppmana folk att all export, makt och pengar är bra, hur ohumana de än är?

Tack för mig! Lägg gärna till en komentar eller två så kanske jag kan få se lite andra åsikter...
Fridens

"Generals order their soildiers to kill, and to fight for a cause they've long ago forgotten"

Kommentarer
Postat av: jessica

du har så rätt! De säger att sverige är så naturalt, men hur ofta är vi egentligen det? Vi tillverkar vapen och exporterar och sedan sätter vi oss ner och tittar på krigen och säger "näe men vi är neutrala". Skitsnack...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback