Ökänd

"Hans namn var ökänt"

"Han bodde på en öde ö"

Nu har jag lite refletioner om ordet "Ökänd". Jag undar till att börja med, har det någon med ordet "Ö" att göra? Ö som i Öland, eller som en Ö ute i havet. Ifall det nu har de, kan man ju fråga sig, vilken ö? Är det en specifik ö som t.ex. Alnön. Isånafall blir människan i fråga inte speciellt känd, eftersom det inte bor speciellt många människor på Alnön.
Kanske är det alla öar? Men fortfarande så kan man fråga sig varför ett namn skulle sprida sig på alla öar, utan att "nudda" land?!  Som  då t.ex. Alnön (Utanför Sundsvall) och Nya Guinea (som vi alla vet ligger utanför Australien). Då måste personens namn, som nu är så Ökänt, åka från Söderhavet, utan att stöta i  Australien, och ut på Indiska oceanen. Därifrån så måste namnet spridas söder om Afrika över till Atilanten. Där är det ganska stort och öppet, men sen ska den svänge runt de brittiska öarna och ner i Nordsjön, kryssa mellan Danmarks öar och sen upp förbi Stockholm och sen vidare till Sundsvall. Misstolka mig inte nu, så klart jag förstår att ett namn på en person inte kan åka båt i sig. Men det kan sprida sig genom olika människor som åker båt och pratar med andra människor som åker båt. Men att de då inte skulle prata om människan med folk som inte bara åker båt, det vore konstigt.
Nu kanske man ska ta och definiera ordet "Känd"också. Jag tror att ordet kommer i det här fallet  från känd som i kändis. Som att jag känner Lars Winnerbäck utan att känna honom. Jag känner honom genom det han gör, som musiker, inte genom den han är, hans personlighet. Men däremot känner jag min vän Stina för den hon är och hennes  underbara personlighet, inte genom det hon gör. Jag tror alltså att i ordet "Ökänd", är "Känd" det känd som är i första allternativet.

Som slutsats kan man säga att Ö i Ökänd antagligen inte har något med Ö att göra, utan något helt annat. Och  de känd som är i Ökänd,  är antagligen  Känd som en kändis.

Okej, flummigt värre! men hade så bra vänner,
Take care

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback