Djävulen

"Detta är Djävulens verk" brukar man höra ibland. Men nu funderar jag över detta...är inte djävulen Guds verk? Låt mig förklara: De som skrev Bibeln och satte deras religion på pränt så att säga, lade ju även in djävulen i samanhanget. Det står åtskilliga gånger i Bibeln att Gud är god och allsmäktig och har skapat hela världen och har varit så otroligt snäll att ge människan en egen vilja, så att man kan välja om man ska tro på honom eller inte. Att inte tro är en synd och du dör efter döden! (Också en ganska intressant grej faktiskt, som att säga "du får välja vad du vill, men om du väljer fel DÖÖÖR du!") Iallafall, om nu Gud har skapat allt på jorden måste han ju också vara killen som skapade Djävulen. (Nu finns det säkert någom biblisk historia om detta som någon gärna får ringa och berätta för mig) Men ändå, hur schysst är det att först skapat ett folk som man älskar och sen skapa en kille som kan utplåna dom?! Det är som att jag skulle skaffa guldfiskar (som kan välja att stanna i skålen och leva ett lyckligt liv, eller hoppa ur och DÖÖÖ) och sen slänga i en haj som äter upp guldfiskarna om guldfiskarna inte är så smarta att de tillber mig tillräckligt att jag tar dom till en bättre skål.

Den som skrev ner det där om djävulen är också ganska dum. De skriver en bok så att människorna ska få ledning i livet, men också som skrämmer upp dem så sjukt att de av ren rädsla för denne röda, långa man med horn och svans, att de inte vågar annat än att tro på Gud. Självklart har du val! "Du får välja vad du vill, men väljer du fel dööör du!"

Mothugg?

//Siri 
  "Den lilla, lilla detaljen"

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja, här har jag faktiskt saker att säga till om. =) (är du förvånad?)

Nej men nu är det ju så att Gud är god - ja. Människan har ett eget fritt val - ja.
Men, om det inte skulle finnas ont så skulle det ju inte finnas gott heller? Eller hur? Om världen bara skulle vara vacker och vi inte skulle ha koll på vad lidande, död och annat jobbigt var för något, så skulle vi inte heller känna någon skillnad. (så var det ju i början av Bibeln, med Eva och Adam.. tills de blev övertalade av ormen, som är en symbol för just ondskan..) jag tror inte att djävlulen är en gubbe med horn och med en eldgaffel. Lika lite tror jag att Gud är en gubbe uppe på molnen som bara är vit och snäll och bara tittar ner på oss.

Jag tror att det pågår ett sorts krig, mellan det goda och det onda. Ett andekrig, och det är mellan just Gud och Djävulen, men det är nog inte ritkigt på samma sätt som du framhäver det här i bloggen. Det är mer synden, det onda i oss och i världen, som talar till oss och vill få oss att göra ont, att skita i de som
dör i svält och allt sånt. Djävulen är ondskan som talar till oss, helt enkelt. Samtidigt viskar Gud hela tiden att vi ska vara ljus (matteus 5:14) och göra gott, och hjälpa de som har det som svårast.

Gud skapade ondskan för att det var nödvändigt. annars skulle inte vi kunna välja gott. förstår du? :)

KRAM!

Postat av: stina

Jag har inget direkt svar på frågan och inte heller någon källa för de. Men jag har i alla fall läst att Djävulen egentligen bara är en vanlig människa men som med tiden blev så mkt ondare än vad som egentligen var möjlig (av någon anledning jag inte kom ihåg)att Gud typ förvisade honom och jaa. Kanske inte mkt till hjälp, men de är nått jag läst i alla fall ;)

2008-01-10 @ 16:05:43
URL: http://stinaan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback