Kråkslottet

"Do you belive in rock'n roll, can music save your mortal soul and can you teach me how to dance real slow?"

En bra dag idag. Vaknade i Edsbyn, gick upp, gjorde frulle,  väckte Joel, åt frulle, satt och stirrade, gick till bussen, väntade  på bussen, åkte med bussen, kom fram till Söderhamn, väntade på tåget o.s.v. Det har varit mycket bra att vara i Edsbyn, verkligen mycket bra!! Jag tog mig en midnattspromenad igårnatt, och kunde konstatera två saker: den ena Edsbyn är LITET, den andra, Edsbyn har sjukt många väldigt vackra och gamla hus som jag skulle vilja gå in i! Faktiskt är jag en sån som tycker att det är barnsligt kul att gå in i stora hus med många rum och se hur det ser ut, känna lukterna och lyssna på ackustiken...

Det är faktiskt något väldigt speciellt med gamla hus, jag vet inte riktigt varför jag älskar det med jag tror att det är för att huset bär på en historia, eller snarare massor av livshistorier. Kanske är det så att jag älskar gamla hus för att jag tillbringade nästan alla somrar i H-sand på museét och i de gamla husen. Där vi satt runt elden och lyssnade på historier...jag tycker väldigt bra om historier och det är nog därför jag gillar äldre hus. Många genrationer av människor har gått på golvet, många har sjungit i rummen och mat har lagats i köket...Finns det ingen historia bevarad att berätta om huset, kan man alltid dikta en själv. Nej, det är så helt enkelt, man kan tillbringa många timmar i äldre hus!

Det luktar ofta väldigt gott i äldre hus. Har ni tänkt på det? En ganska söt och jordig doft som också är gamal (Ojoj, nu lät jag som en vinprovare).  De stora fönstrena, de slitna golven och dörrposterna...nej asså, det är verkligen sjukt trevligt!

En av mina farbröder bor i ett kråkslott i Småland. Där är det extremt kul att gå runt och titta på allt, jag minns när jag var liten, det kan ha varit den första nyårsaftonen som jag orkade hålla mig vaken till tolv (eller snarare gick jag och la mig vid nio och blev väkt kvart i tolv...jag var en väldigt kvällstrött människa som barn) när vi gick upp, mina tre kusiner, mina tre syskon, farbror Bertil, mor och far i tornet och tittade ut i natten. Asså, så vill jag verkligen bo!!

Tack för ordet

"Tänkande människa håll ut det kommer en morgondag!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback